صومالی قزاقان یک کشتی نفتکش را ربودند؛ ۱۱ پاکستانی در میان خدمه
اسلامآباد: در نزدیکی سواحل سومالیا، قزاقان دریایی به یک کشتی نفتکش حمله کرده و آن را ربودهاند که در میان خدمه آن ۱۱ شهروند پاکستانی نیز حضور دارند. به گفته منابع بحری، این کشتی که «آنر ۲۵» نام دارد، در تاریخ ۲۱ اپریل مورد حمله قرار گرفته و پس از آن قزاقان مسلح کنترل کشتی را به دست گرفتهاند. وزارت امور بحری پاکستان این رویداد را تأیید کرده و اقدامات اضطراری برای بازگشت امن اتباع پاکستانی آغاز شده است
اقدامات فوری حکومت پاکستان
وزیر فدرال امور بحری، جنید انور چودری، خواستار ارائه گزارش تفصیلی از این رویداد شده و به مسئولان دستور داده است تا روند عملیات نجات را سریع و هماهنگ سازند
به گفته وزارت امور بحری، این نهاد بهطور مداوم با تمامی ادارات و نهادهای مربوطه در تماس بوده و وضعیت بهصورت لحظهای تحت نظر قرار دارد
حکومت پاکستان همچنین از وزارت امور خارجه خواسته است تا تماسهای دیپلماتیک فوری با دولت سومالیا برقرار کند تا زمینه آزادی سریع و امن شهروندان پاکستانی فراهم شود
نگرانیهای امنیتی در آبهای بینالمللی
کارشناسان امور بحری هشدار دادهاند که در ماههای اخیر، به دلیل تغییر در نحوه استقرار نیروهای بینالمللی در اقیانوس هند، خلأهای امنیتی ایجاد شده که قزاقان از آن بهرهبرداری کرده و فعالیتهای خود را افزایش دادهاند
یادآوری میشود که در سال ۲۰۲۴ نیز قزاقان سومالی یک کشتی بنگلادیشی را ربوده بودند که پس از پرداخت باج سنگین آزاد شد
تلاشهای دیپلماتیک
پاکستان اکنون در هماهنگی با نهادهای بینالمللی و مقامات سومالیا در تلاش است تا از تمامی مسیرهای دیپلماتیک و عملی برای نجات جان شهروندان خود استفاده کند و روند آزادی آنان را تسریع بخشد