صنعت هوانوردی بینالمللی پاکستان در اوایل ماه مارچ با کاهش قابل توجهی در پروازهای خروجی روبهرو شد، به طوری که تعداد پروازها تقریباً ۵۰ درصد کاهش یافت و این وضعیت ناشی از افزایش تنشهای منطقهای مرتبط با بحران در ایران است
اطلاعات تحلیلی دیجیتال گالوپ پاکستان نشان میدهد که تعداد پروازهای بینالمللی از ۱,۱۲۷ پرواز بین ۱ تا ۱۰ فوریه به تنها ۵۷۲ پرواز بین ۱ تا ۱۰ مارچ کاهش یافته است که یکی از شدیدترین کاهشهای کوتاهمدت در سالهای اخیر محسوب میشود
کارشناسان بر این باورند که اختلالات در فضای هوایی ایران و خلیج فارس پس از بیثباتی ژئوپلیتیکی در اواخر فوریه، عامل اصلی این کاهش بوده است. شرکتهای هواپیمایی مجبور شدند پروازها را لغو، مسیرها را تغییر و تعداد پروازها را کاهش دهند که باعث محدودیت دسترسی پاکستان به مقاصد بینالمللی شد
یک تحلیلگر ارشد هواپیمایی گفت: شبکه هوایی پاکستان به شدت به مسیرهای ترانزیتی خاورمیانه وابسته است و حتی بیثباتی موقت در این منطقه، بلافاصله باعث کاهش پروازها و محدودیت سفر میشود
الگوهای سفر نیز تغییر کرده است: در فوریه پروازها به طور گستردهای به هابهای خلیج فارس مانند دبی و جده انجام میشد، اما در مارچ بیشتر پروازها به مقصد عربستان سعودی، شامل جده و ریاض، متمرکز شد. کارشناسان میگویند سفرهای ضروری و زیارتی ادامه داشته، در حالی که سفرهای غیرضروری به شدت کاهش یافتهاند
مسئولان تأکید دارند که این کاهش، آسیبپذیری ترافیک هوایی بینالمللی پاکستان در برابر تنشهای منطقهای را نشان میدهد و نیاز به برنامهریزی عملیاتی انعطافپذیر برای کاهش تأثیر بر مسافران و شرکتهای هواپیمایی را برجسته میکند